søndag 26. april 2015

Så-fiasko?

Vel, hva skal man si... Såing er ikke for nybegynnere, såpass har jeg erfart. Visste at det kanskje ikke ble helt enkelt, men jeg ante ikke at det skulle bli så vanskelig! "Damen i butikken" sa jo at de jeg kjøpte var av de enkle...

Nei, som jeg har sagt før; jeg har stor respekt for de som er flink til haging. Det er slett ikke enkelt, men utrolig gøy :-)

Jeg har mest sannsynlig gitt spirene for lite lys og for mye varme i starten. De ble lange og tynne. I et forsøk på å redde noen av Fargekragene prøvde jeg å "toppe" de. Mener å ha lest et sted at noen toppet plantene og satte "toppen de tok av" rett ned i ny jord. Og så vokste det ut nye røtter på denne delen... Vel, tiden får vise om jeg har husket rett. Pyntekorgen vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal gjøre med. Der er stenglene tykkere, men de er også veldig lange.

Fargekragene før jeg gjorde noe med de.

Fargekragene etter toppingen.

Pyntekorgen min :-(


Jeg har også sådd Solhatt og Flittig Lise. De har det motsatte "problemet", de er fortsatt små. Men, så lenge det ser ut til å være liv i dem, lar jeg de stå.

Georgineknollene mine er imidlertid rukket å bli ganske store og robuste nå. Det er kun en knoll, av seks, som ikke er kommet opp. Det er jeg jo utrolig godt fornøyd med. Gleder meg til å plante de ut i større krukker.

Maj Brit

2 kommentarer:

  1. Det ser jo ikke så aller verst ut da! Bare sørg for at de ikke står for varmt, og gi de godt lys. Selv bruker jeg vanlig lysarmatur, kjøpt på biltema med 36 watt styrke. Om du har et rom som ikke er i bruk, der temperaturen ligger under 20 grader, sånn ca 15-16 grader er helt ideelt. Bruk kjettinger til å henge opp lysarmaturet slik at du kan regulere avstander til plantene etterhvert som de vokser :) Selv bruker jeg vaskerommet! Dette kommer til å bli bra, skjønner du!
    Ønsker deg lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for oppmuntrende ord :-) Jeg har flyttet de ut i boden nå hvor temperaturen ikke er så høy. Har også kjøpt lysarmatur på Biltema, så kanskje det kan gå bra likevel da. Jeg krysser i hvert fall fingrene og det hjalp på humøret å høre fra deg :-)

      Slett