søndag 29. mars 2015

På tide med herding av planter

Nå har jeg "endelig" fått kjøpt meg noen planter jeg tenker å ha ute på platten min. Det kribler i vårfølelsen og jeg har lyst til å tyvstarte litt jeg også :-)

Når man skal sette ut planter så tidlig, har jeg skjønt at de må få litt tid på seg til å venne seg til temperaturen ute. Det er visstnok også noe med en solbeskyttelse som bladene må bygge opp. Derfor ble jeg anbefalt å sette de ut i noen timer midt på dagen i skygge og lunt for vær og vind i en ukes tid.

I dag er mine håpefulle ute for første gang. Kjøpte de i går, så her kaster jeg ikke bort tiden :-) Valg av planter ble i grunnen ganske enkelt for meg. Jeg var innom Moseplassen og Anne hadde lagt ut en liste med 23 planter som tåler litt frost og trives i krukker. Genialt! Til alt overmål hadde hun i tillegg satt en * ved de nektarrike sortene. Jeg har lyst til å bidra til økning i humlebestanden og ønsker derfor å ha noe å by på som kan friste humlene til min hage. Om jeg lykkes gjenstår å se. Fuglene kom ikke... selv om jeg hadde mye godt på menyen :-)

Perleblomst og Klosterklokke(?)

Ranunkler og Vårlyng

Primula Touch Me

Det jeg ikke er helt sikker på, er hvor jeg skal sette plantene når jeg nå skal ta dem inn?! Rett inn i stuetemperatur høres ikke helt riktig ut... Tror jeg får sette de inn i boden. Der er det lyst og svalt. 

Maj Brit


2 kommentarer:

  1. Det er deilig å endelig kunne kjøpe litt planter, og Anne har god greie på hva som går bra og ikke! Mat til humlene er veldig bra, kanskje det bare går litt tid innen de finner frem til de? Jeg var på to hagesenter i dag, men det ble bare kjøpt plantestøtter til klematisene mine, pluss plantejord! Jeg får vente til mine frøsådde stemødre vokser seg til! Påskedekorasjoner har jeg jo da :)
    God påske til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig hyggelig å høre fra deg. Lykke til med stemødrene :-) og god påske til deg også.

      Slett