mandag 23. mars 2015

Tid for prikling

Da har jeg priklet for første gang i mitt liv. Apropos nye ord jeg har lært siste året - å prikle visste jeg virkelig ikke hva var :-)Spirene mine ser ikke akkurat store og sterke ut. Jeg sådde 1. mars, så jeg vet ikke hva jeg skal forvente, men jeg synes de har stått på stedet hvil de siste dagene. Jeg bestemte meg derfor for å prøve meg på neste steg.

Jeg så en demonstrasjonsvideo fra Moseplassen om hvordan jeg skulle gå frem. Godt at det legges ut slik informasjon for sånne som meg :-)





I alt fikk jeg 22 spirer av solhatt og 13 spirer av flittig Lise. Spesielt spirene fra flittig Lise var utrolig små og puslete. Nesten ikke røtter på. Det var derimot ganske lang rot på spirene til solhatten, selv om den ikke var spesielt stor " over bakken". 

Frøene fra Oldefar Alfs blomst ble det dessverre ingenting av. Veldig synd for det hadde vært så ekstra gøy å få til denne. Kanskje jeg gjorde noe feil da jeg lagret frøene. Jeg bare tørket de og la de vekk i en lukket beholder i romtemperatur. Skulle de kanskje ligget kaldt i et kjøleskap, eller kanskje i fryseren? Jeg vet ikke. 

Det ble heller ingenting av georgineknollen jeg plantet. Jeg gjorde sikkert noe feil i lagringen av den også. Litt synd, men jeg gir ikke opp. Har allerede investert i nye knoller som jeg skal plante i begynnelsen av april. Gleder meg!


Nå står alle spirene under lys, inne i et nyinnkjøpt minidrivhus plassert i boden. Håper det gir en passe kald og passe lys tilværelse som de vil trives i. Lysrørarmaturet, av typen IP65 D-merket, kjøpte jeg på Biltema. Det skal tåle utsatte miljøer som vaskehaller etc. og jeg valgte 6500 kelvin lysstoffrør som jeg håper gir nok hvitt lys til plantene.

Så, nå er det bare å vente og om i alle fall noen av dem overlever :-)

Maj Brit 










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar