mandag 16. februar 2015

Opphøyde bed

Da skråningen var unnagjort bar det i gang med neste prosjekt. I og med at det er mye leire her vi bor, anbefalte Mette oss å bruke opphøyde bed. Dette var en jobb jeg ikke klarte helt på egenhånd, så nå måtte samboeren min til pers. Han er en dyktig snekker og alt-mulig-mann, så han tok utfordringen på strak arm. Mette hadde sendt med en tegning på hvordan det kunne se ut, så her var det bare å komme i gang.

Vi begynte med å ta vekk øverste lag av gresstorva på det området som kassene skulle stå på rundt platten. Gropen ble ca 20-30 cm dyp og den fylte vi med grus. Deretter snekret samboeren min kassene "på stedet", for at passformen skulle bli perfekt.


Det ble en nitid jobb, hvor det var alfa omega å være så nøyaktig som mulig. Og han klarte det!! Vi dekket innsiden av kassene med ventilerende knasteplast (jeg har lært meg mange nye ord siste året) og fylte opp med mer grus (med duk over) og jord, også denne iblandet kugjødselkompost. Til slutt laget han en vegg av hønsenetting på skråsiden til klatreplanter og skjerming for innsyn. Nå var det bare å plante i vei!




Jeg var så heldig å få besøk av søsteren min akkurat i det, det var klart til planting i kassene og pynting av plattten. Hun er supergod til å finne nips og tips som skaper god stemning, så jeg er kjempeglad for at hun kunne hjelpe meg med det. 

Plantene jeg valgte til kassene er jeg imidlertid usikker på. Dette er et svært solrikt sted, så noen av plantene ble nok feil. For eksempel astilbene. Jeg har lest etterpå at de liker halvskygge, så jeg får prøve å flytte de til våren. 

Ellers er jeg superfornøyd med disse kassene. Vi har allerede planer om å lage flere av dem når våren kommer. 

Maj Brit

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar