mandag 16. februar 2015

Skråningen

Grensa mot nabotomten består av en ganske bratt skråning med en thujahekk øverst, på naboens område. Her ønsket jeg meg litt mer skjerming og beplantning og Mette foreslo en rad med fem prydbusker med dekkplanter under. Så da var det bare å brette opp ermene og begynne å spa.



Jeg tok av det øverste laget med gresstorv og spadde dype groper hvor trærne skulle være. Nederst i gropene la jeg et lag med lekakuler med duk over før jeg fylte de opp med jord iblandet kugjødselkompost. Siden la jeg på en svart duk over hele området for å prøve og holde ugresset mest mulig i sjakk. I tillegg kantet jeg rundt hele skråningen med en type grønn kantplast jeg kjøpte på Hageland. Det var lettere sagt enn gjort. Det er tung leirjord her vi bor og å stikke ned den tynne kantplasten var nesten umulig. Pent ble det iallfall ikke! Jeg lot den stå noen uker, men til slutt røsket jeg den opp i ren ergrelse. Den jobben kunne jeg spart meg!



Følgende busker plantet jeg i retning fra veien inn mot naboen:
Vingebeinved, Præriesølvbusk, Solblærespirea, Syrinhortensia og Fagerbusk "Pink cloud".

Jeg har ikke kommet så veldig langt med dekkplanter, men jeg fikk plantet noen dusker med Timian (Thymus) og noen blå jeg ikke husker navnet på i farten. Her har jeg en herlig utfordring til våren. Hva skal jeg fylle resten med? Blir mest sannsynlig en eller annen form for storkenebb. De er så fine!



Jeg fikk også plass til et marihønehus og et innsektshotell i skråningen. For jeg har fått med meg at vi må legge tilrette for de små hjelperne våre i hagen. Til slutt drysset jeg årets første plenklipp over den åpne jorda (som jeg la oppå den svarte duken) i håp om ytterligere minimering av ugress. Jeg har nemlig hørt at ugress er noe vi ikke vil ha i hagen vår :-)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar